Naj spremembe
na dan 12.11.2015


Oznaka Vrednost % Spr.
SKDR 70,03 19,51
DATR 2,500 10,86
TLSG 85,40 1,91
SAVA 0,083 1,22
PETG 255,00 0,79
Vrednost SBI TOP
na dan 12.11.2015


Oznaka Vrednost % Spr.
SBITOP 711,22 0,39
 
Povej naprej  |  A-  |  A+  |  Natisni


07.12.2017, 15:08

Elektrorevolucija

Smo pripravljeni na množično uporabo električnih vozil?

Prejšnji teden smo se malce ukvarjali s spremembami in trendi v trgovski panogi, tokrat pa si oglejmo še drugo industrijo, ki se trenutno nahaja v vrtincu sprememb - avtomobilsko. V zadnjih letih se namreč strmo vzpenja rast alternativnih virov pogonske energije in sicer v smeri popolnoma električnih vozil s shranjevanjem energije v baterijah. Ledino na tem področju je nekaj preteklih let oral ameriški proizvajalec Tesla.

Resnici na ljubo, električni avtomobili so obstajali že dolgo pred Teslo. Šele Tesli oz. šefu Elonu Musku pa lahko priznamo, da je električne avtomobile naredil »cool«. Pred tem so bili namreč bolj ali manj grdi rački avtomobilske industrije. Toliko o svetlih straneh Tesle, sedaj pa še nekaj o drugi, temnejši plati. Tesla namreč od prvega dne svojega obstoja še ni zaključil poslovnega leta z dobičkom. Izgube, ki jih ustvarja s prodajo električnih vozil pokriva z zadolževanjem in sprotnimi dokapitalizacijami. Pri tem jim gredo močno na roke trenutna ohlapna denarna politika ter živalski apetiti Wall Streeta.

V letošnjem letu se je Tesla spustil s področja proizvodnje dragih in ekskluzivnih modelov na področje množičnih električnih vozil z modelom 3. Elon Musk je za konec leta samozavestno napovedal proizvodnjo okoli 20.000 vozil mesečno. Resnica je precej drugačna. Tesla je v mesecu novembru dostavil vsega 345 vozil modela 3. Sestavljenih na roke, ker ima njihova popolnoma robotizirana tovarna velikanske zagonske težave. Za primerjavo: Chevrolet je v istem mesecu prodal skoraj 3.000 primerkov svojega električnega modela Bolt, pa najbrž malokdo sploh ve, da ta model obstaja. V celoti je Tesla novembra dostavil cca 3.600 vozil kar je 18% manj kot v istem mesecu lani. Da je samo v obdobju julij – september ustvaril 619 milijonov dolarjev izgube, itak najbrž ne zanima nikogar. Je torej eden redkih proizvajalcev vozil, ki je celo zmanjšal mesečno prodajo na medletni ravni in to na cikličnem vrhu, ko na svetu skorajda ni proizvajalca, ki ne bi dosegal rekordne prodaje.

Tesla je sedaj pred velikim izzivom. Imel je namreč precejšnjo prednost pred ostalimi tekmeci na področju električnih vozil, a jo je skoraj v celoti zapravil. Najbrž predvsem za to, ker Elon Musk ni zmogel iz svoje vizionarske kože ter se raje kot z načrtovanjem proizvodnje ukvarjal s sanjami o poletih na Mars, supersoničnem vlaku Hyperloop ipd… Tekmeci so mu sedaj za petami. Veliki ameriški in nemški proizvajalci so spretno počakali, da je tehnologija baterij postala bolj učinkovita in dostopna, sedaj pa bodo lahko izkoristili svoje znanje in sposobnosti na področju organizacije masovne proizvodnje, v katerih jim Tesla ne seže niti do kolen.

Muskovo vizionarstvo, ki je sicer pogosto skregano z osnovami fizike, služi predvsem ustvarjanju kulta osebnosti, potrebnega za vzdrževanje zanimanja vlagateljev in s tem rastoče cene delnice Tesle. Rastoča cena delnice je potrebna, da Tesla uspeva zagotavljati dodatna finančna sredstva potrebna za krpanje finančne luknje, ki jo ustvarja zaradi prenizkega obsega proizvodnje ob ogromnih zagonskih stroških. Borze so pač trenutno lačne zgodb in ne racionalnega naštevanja dejstev. A kot smo že prejšnji teden opozorili, prej ali slej je treba začeti ustvarjati pozitivni denarni tok, sicer bo vse skupaj vsak dan bolj podobno ponzi shemi.

V naslednjih letih bodo trge preplavila električna vozila skorajda vseh proizvajalcev, ki kaj dajo nase. Tesla tako ne bo več edini in tudi ne bo več edini »cool«. Nekateri tekmeci bodo najbrž tako tehnološko, kot tudi z vidika udobja, prestiža in morda tudi dizajna ponudili še kaj več. Tesla je sedaj popolnoma odvisen od milosti finančnih trgov, ti pa bodo od podjetja začeli zahtevati bolj konkretne rezultate. A te bo sedaj ob močni konkurenci težje doseči kot leto ali dve nazaj. Elon Musk mora nehati sanjati in začeti delati, sicer bodo težave v raju.

Elektrifikacija vozil je torej v polnem zamahu, kar pa ne pomeni, da bo motor z notranjim zgorevanjem v nekaj letih izginil iz ponudbe. Zakoni fizike še vedno veljajo, kar pomeni, da ima popolna elektrifikacija voznega parka pred seboj še veliko ovir. Izdelava električnega avtomobila je pravzaprav še najmanjši problem. Bistveno večje in dražje je vprašanje prilagoditve in posodobitve polnilne infrastrukture in omrežja ter predvsem zagotavljanje zanesljivih virov električne energije v primeru masovne uporabe električnih vozil. Če se bomo na koncu morali znova vrniti na kurjenje premoga zato, da bomo lahko vsi kadarkoli nemoteno polnili svoje električne avtomobile, tovornjake ter pri tem vzdrževali še bitcoin rudnike potem bo to res »velik« eko napredek.

Ob vsem tem vprašanja strupenosti avtomobilskih baterij raje niti ne odpiramo. Raziskovalci ameriške družbe Arthur D. Little so v svoji študiji celo ugotovili, da celoten življenjski cikel (proizvodnja, uporaba in recikliranje) električnega vozila in predvsem njegovih baterij povzroči toksični efekt, ki življenje povprečnega človeka skrajša za 20 dni, medtem ko je primerljivi toksični efekt življenjskega cikla vozila na klasični pogon denimo 6 dni (Battery Electric Vehicles vs Internal Combustion Vehicles - a US based comprehensive assesment, 2016). Statistika ima seveda svoje zakonitosti, zato je treba vsako predstavitev agregatnih podatkov jemati z malce rezerve, a velja kljub temu razmisliti ali obstajajo boljše alternative shranjevanja energije (vodik morda?) od klasičnih baterij preden preorjemo pol sveta za tistih par ton litija in kobalta.

Motorjev na fosilna goriva torej ne gre še čisto odpisati, še posebej ne v luči konstantnega napredka, ki ga dosegajo tako v smislu porabe kot izpustov. Nekatere nove tehnologije (bencinski motor, ki deluje po principu dizelskega denimo) pravkar prihajajo na trge in imajo kar nekaj zanimivih lastnosti s katerimi bodo najbrž podaljšale življenjsko dobo motorjev na notranje zgorevanje. Verjetno je najbolje staviti na tiste igralce, ki bodo še nekaj časa ponujali najboljše iz obeh svetov.

 

 

Razkritja:                                         

Avtor: Peter Mizerit, zaposlen pri družbi Primorski skladi d.o.o. Vsebina poročila oz. njegovi posamezni deli so izključno osebno mnenje avtorja in ne predstavljajo mnenja družbe PFCI, d.o.o. ali družbe pri kateri je avtor zaposlen. To poročilo nima narave »priporočila« iz 378. člena Zakona o trgu finančnih instrumentov (UL RS št. 67/07). Vsi podatki predstavljeni v poročilu so zajeti iz objav v tiskanih ali elektronskih medijih ter uradnih objav izdajateljev na spletni strani Ljubljanske borze SEO-NET. To obvestilo ne upošteva izkušenj, finančnih možnosti in namenov posamezne osebe v zvezi z naložbami v vrednostne papirje. Seznanitev z vsemi oblikami tveganja pri naložbah v vrednostne papirje je pogoj za oblikovanje investicijske odločitve v zvezi s prodajo ali nakupom delnic, oziroma drugih investicijskih odločitev. Zgodovinski podatki o donosih vrednostnih papirjev ne zagotavljajo donosov v prihodnosti. Vse podatke glede premoženja in poslovanja družb, ki kotirajo na organiziranem trgu ter gibanja cene delnic, lahko pridobite pri izdajatelju. Primorski skladi d.o.o. opravljajo dejavnost pod nadzorom Agencije za trg vrednostnih papirjev, Poljanski nasip 6, 1000 Ljubljana. Dodatna razkritja: http://www.pfci.si/index.php?page=static&item=43.